Повереник за информације од јавног значаја и заштиту података о личности је у допису упућеном Министарству финансија и привреде оценио да су поједине одредбе недавно донетог Правилника о начину вођења и садржини Регистра јавних уговора у супротности са Уставом и законом.
Повереник је Министарство позвао да спорне одредбе усагласи са законом, будући да ће њихова примена угрозити права јавности, заснована на Закону о слободном приступу информацијама од јавног значаја и имати друге негативне последице.
С тим у вези повереник Родољуб Шабић је изјавио и следеће:
„Реч је о одредбама Правилника којима се уређује Регистар у коме се евидентирају уговори које држава, њена тела и предузећа закључују са приватним партнерима. Чланом 11. овог Правилника се утврђује да приступ уговорима и другој документацији из збирке исправа регистра „може бити дозвољен лицу које може да докаже правни интерес за увид" као и да приступ „неће бити омогућен" ако би „могао битно отежати остваривање економских интереса јавног и приватног партнера".
Правилник се бави уређивањем материје која сходно Уставу (члан 51. ст. 2.) може бити уређена једино законом, притом то чини на начин који је супротан одредбама Закона о слободном приступу информацијама од јавног значаја.
Према Закону о слободном приступу информацијама од јавног значаја постоји законска претпоставка оправданог интереса јавности да зна све док орган власти, у свакој конкретној ситуацији, позивајући се на неки од законом предвиђених разлога, не докаже супротно. Тражилац информације, дакле, нема никакву обавезу да доказује постојање било каквог посебног интереса па је предвиђање такве „обавезе" Правилником у директној супротности са законом.
И разлози за евентуално ограничавање права на приступ информацијама утврђени су Законом о слободном приступу информацијама од јавног значаја. Ниједан од њих не повлачи аутоматско искључење приступа већ захтева да се у сваком конкретном случају примени тзв. тест јавног интереса. У оквиру овог законског механизма обезбеђује се и заштита интереса и приватних субјеката. Није правно одрживо да се мимо ових законом утврђених разлога, поготово подзаконским актом, предвиђају и неки додатни разлози за ограничење права јавности. У нашој конкретној ситуацији додатно ограничавање права јавности осим с правног становишта, контраверзно је и са становишта диприноса коју јавност може дати у борби против корупције.
Посебно треба имати у виду да је и самим Законом о јавно-приватном партнерству и концесијама, на основу ког је и донет Правилник, изричито предвиђено да је Регистар јаван као и да се уређивање услова, начина и поступка закључивања јавних уговора уз остало заснива на начелима заштите јавног интереса и транспарентности.
Позвао сам Министарство да спорне одредбе усклади са законом и очекујем да ће оно то да учини. Повереник ће у пракси, рашавајући по жалбама у сваком случају примат давати одредбама Закона и своје, по закону обавезујуће одлуке, заснивати искључиво на њима. А у случају потребе, из разлога опште правне сигурности, затражиће од Уставног суда оцену уставности и законитости спорних одредби Правилника."