Повереник за информације од јавног значаја и заштиту података о личности поздравио је најаву Министарства привреде да ће у наредних неколико дана бити јавно објављен Уговор о продаји Железаре Смедерево кинеској компанији Хестил.
Проактивно објављивање информација о свим, поготово најкрупнијм располагањима јавном имовином и новцем, једини је исправан однос према правима јавности утврђеним Уставом и законом. Повереник сматра да је веома важно да се ова најава оствари и да би било веома добро да тај поступак означи почетак једне нове праксе, каква је Србији неопходна.
С тим у вези, повереник упозорава да су још увек јавности недоступне информације о претходном пословном аранжаману у вези са Железаром и да Министарство привреде није извршило обавезе које у вези с тим има.
Иако је и тада, приликом потписивања Уговора о пружању услуга управљања Железаром Смедерево са HPK MANAGEMENT из Београда и HPK ENGINEERING B.V. из Амстердама, такође било најављено да ће он бити у кратком року објављен, не само да се то није догодило, него садржина Уговора није учињена доступном јавности ни након, по закону, коначног, обавезујућег и извршног решења Повереника.
Садржина овог Уговора није објављена ни након што је Повереник у поступку принудног извршења изрекао две новчане казне, а потом затражио од Владе да у складу са законом, принудом обезбеди извршење решења повереника, као ни након што су у спроведеним поступцима надзора Заштитник грађана и Министарство за државну управу утврдили да је Министарство вишеструко прекршило и Закон о слободном приступу информацијама од јавног значаја и више других закона, дали одговарајуће препоруке и покренули прекршајни поступак против одговорних лица, министра.
Повереник, у вези са овим, али и свим другим сличним случајевима у којима поједини министри, директори и други функционери за кршење права јавности као "објашњење" нуде - друге законе или прописе, пословне тајне, сагласност страних партнера и сл., упозорава да се истима само збуњује јавност, а да су лишена сваког правног основа.
Права утврђена Законом о слободном приступу информацијама од јавног значаја могу се, закон је јасан, ограничавати само под условима и на начин утврђен тим законом. Такође, у случају евентаулне колизије закона, приоритет Закона о слободном приступу информацијама, у односу на друге законе, је међународни стандард. У оквиру тога, могуће је, када постоје оправдани разлози, и када би објављивање одређених информација угрозило легитимне интересе друге уговорне стране, ускратити јавности те информације. Али и тада само одређене, конкретне информације, никако комплетну документацију о правном послу.
Такво кршење права јавности двоструко је штетно. Генерално, јер је непоштовање закона и одлука надлежних органа од стране органа власти изузетно лош пример за друге и поткопава поверење у правни поредак у целости. И посебно, јер свако избегавање да се контроли јавности изложе располагања економским и финансијским јавним ресурсима, независно да ли за то постоје објективни разлози, изазива сумњу у корупцију и подстиче неповерење у институције државе.