Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti je u dopisu upućenom Ministarstvu finansija i privrede ocenio da su pojedine odredbe nedavno donetog Pravilnika o načinu vođenja i sadržini Registra javnih ugovora u suprotnosti sa Ustavom i zakonom.
Poverenik je Ministarstvo pozvao da sporne odredbe usaglasi sa zakonom, budući da će njihova primena ugroziti prava javnosti, zasnovana na Zakonu o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja i imati druge negativne posledice.
S tim u vezi poverenik Rodoljub Šabić je izjavio i sledeće:
„Reč je o odredbama Pravilnika kojima se uređuje Registar u kome se evidentiraju ugovori koje država, njena tela i preduzeća zaključuju sa privatnim partnerima. Članom 11. ovog Pravilnika se utvrđuje da pristup ugovorima i drugoj dokumentaciji iz zbirke isprava registra „može biti dozvoljen licu koje može da dokaže pravni interes za uvid" kao i da pristup „neće biti omogućen" ako bi „mogao bitno otežati ostvarivanje ekonomskih interesa javnog i privatnog partnera".
Pravilnik se bavi uređivanjem materije koja shodno Ustavu (član 51. st. 2.) može biti uređena jedino zakonom, pritom to čini na način koji je suprotan odredbama Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja.
Prema Zakonu o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja postoji zakonska pretpostavka opravdanog interesa javnosti da zna sve dok organ vlasti, u svakoj konkretnoj situaciji, pozivajući se na neki od zakonom predviđenih razloga, ne dokaže suprotno. Tražilac informacije, dakle, nema nikakvu obavezu da dokazuje postojanje bilo kakvog posebnog interesa pa je predviđanje takve „obaveze" Pravilnikom u direktnoj suprotnosti sa zakonom.
I razlozi za eventualno ograničavanje prava na pristup informacijama utvrđeni su Zakonom o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja. Nijedan od njih ne povlači automatsko isključenje pristupa već zahteva da se u svakom konkretnom slučaju primeni tzv. test javnog interesa. U okviru ovog zakonskog mehanizma obezbeđuje se i zaštita interesa i privatnih subjekata. Nije pravno održivo da se mimo ovih zakonom utvrđenih razloga, pogotovo podzakonskim aktom, predviđaju i neki dodatni razlozi za ograničenje prava javnosti. U našoj konkretnoj situaciji dodatno ograničavanje prava javnosti osim s pravnog stanovišta, kontraverzno je i sa stanovišta diprinosa koju javnost može dati u borbi protiv korupcije.
Posebno treba imati u vidu da je i samim Zakonom o javno-privatnom partnerstvu i koncesijama, na osnovu kog je i donet Pravilnik, izričito predviđeno da je Registar javan kao i da se uređivanje uslova, načina i postupka zaključivanja javnih ugovora uz ostalo zasniva na načelima zaštite javnog interesa i transparentnosti.
Pozvao sam Ministarstvo da sporne odredbe uskladi sa zakonom i očekujem da će ono to da učini. Poverenik će u praksi, rašavajući po žalbama u svakom slučaju primat davati odredbama Zakona i svoje, po zakonu obavezujuće odluke, zasnivati isključivo na njima. A u slučaju potrebe, iz razloga opšte pravne sigurnosti, zatražiće od Ustavnog suda ocenu ustavnosti i zakonitosti spornih odredbi Pravilnika."