POVERENIK
ZA INFORMACIJE OD JAVNOG ZNAČAJA
I ZAŠTITU PODATAKA O LIČNOSTI

logo novi


POVERENIK
ZA INFORMACIJE OD JAVNOG ZNAČAJA
I ZAŠTITU PODATAKA O LIČNOSTI



logo novi

POVERENIK
ZA INFORMACIJE OD JAVNOG ZNAČAJA I ZAŠTITU PODATAKA O LIČNOSTI

Zastarelo
Čitaj mi

Izvor: Politika

U „Politici" od 25. maja objavljen je tekst Dragoljuba Žarkovića pod naslovom    „Do Požege preko Strazbura". Budući da sam u tekstu pomenut, i to u funkciji    koju vršim, imam obavezu da na njega reagujem.

Budući da je funkcija poverenika, pored ostalog i da štiti prava novinara, ne    smatram poželjnim da polemišem sa njima.   
Ipak, mislim da ovog puta moram, sa željom da podsetim na to da su dobra mera i   ukus važni i u novinarstvu, posebno kad se novinar odluči da piše o materiji    koju očigledno ne poznaje baš najbolje.

Za ilustraciju dovoljan je i samo deo teksta u kome gospodin Žarković,    analizirajući dešavanja u vezi sa (ne)dostupnošću informacija iz ugovora o    izgradnji autoputa Horgoš-Požega, pored ostalog kaže:   „Moja šansa da vidim taj ugovor jednaka je šansi da zaigram u Ligi šampiona i    zabijem pobedonosni gol u nadoknadi vremena. Problem je u tome što, izgleda,    iste šanse imaju Bojan Kostreš, predsednik vojvođanske Skupštine, i Bojan    Pajtić, predsednik vojvođanske vlade, pojačani Rodoljubom Šabićem, poverenikom    za informacije od javnog značaja.

Ovaj poslednji je pre neki dan povodom toga izdao i nekakvo saopštenje koje    vrvi od zamršenog, administrativnog i birokratskog teksta, pozivanjem na    specifične odredbe i opšte pravo, ali je iz takvog sočinjenija jasno da je    Šabić uzalud kucao na Ilićeva vrata i da ugovor ostaje u sefu ministra."  
Što se tiče šansi gospodina Žarkovića da igra u Ligi šampiona i daje    pobedonosne golove, slažem se s njim da su one minimalne. Međutim, kad je reč o    njegovim šansama da vidi predmetni ugovor, imam i želju i obavezu da mu u tome    pomognem. Sasvim sam siguran da u skladu s ovlašćenjima koja su mi stavljena na    raspolaganje to i činim i verujem da će se pokazati da su mu procene u pogledu    te šanse pogrešne.  
Činjenica da je za gospodina Žarkovića glavni problem to što, kako kaže, iste    (minimalne) šanse da vide ugovor imaju i predsednici vojvođanske vlade i    Skupštine i poverenik za informacije od javnog značaja, govori da on nije    najbolje informisan. Poverenik nema nikakav problem da vidi taj ugovor. On, po    članu 26. Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, ima    pravo uvida u svaki nosač informacija, a ministar Ilić i njegovi saradnici nisu    to nijednog trenutka doveli u pitanje.  
Posebna prava funkcionera Pokrajine utvrđena drugim zakonima nisu bila predmet    kojim sam se bavio, jer to nije posao poverenika za informacije.

Dakle, iako Zakon o koncesijama, po mom mišljenju, njima, pored ostalog jemči    pravo na informacije o ovom poslu, pri donošenju odluke se nisam time ni    rukovodio. Bavio sam se pravom javnosti, pravom svakog da zna, i u tom    kontekstu, za mene je bilo irelevantno da li je žalbu potpisao predsednik    Skupštine Vojvodine ili recimo gospodin Žarković.

U rešenju koje sam doneo nedvosmisleno sam izrazio stav da uvek kada se, kao u    slučaju koncesije za autoput, nekom stavlja na raspolaganje izuzetno vredan    društveni resurs, javnost mora da zna pod kojim uslovima se to čini i stav da u    konkretnoj situaciji pravo javnosti da zna očigledno preteže nad razlozima    sasvim apstraktne „poverljivosti".

Budući da sam ocenio da je zbog različitih izjava nekih funkcionera moglo u    javnosti doći do nerazumevanja i nejasnoća u vezi sa izvršenjem naloga koje sam    dao i u vezi sa „tajnošću" ugovora, dao sam naknadno i javno saopštenje koje    Dragoljub Žarković naziva sočinjenijem i za koje ocenjuje da „vrvi od zamršenog    administrativnog i birokratskog teksta". Kako smatram da je nesporno pravo    novinara da kritikuje svakog funkcionera, uzdržaću se od bilo kakve ocene    osnovanosti ove kritike i pozvati cenjene čitaoce „Politike" da se sa sadržinom    saopštenja upoznaju na veb-adresi www.poverenik.org.yu.   
Prilično sam siguran da će ga razumeti drugačije nego Žarković. Saopštenje nije    pisano na duhovit i žovijalan način, a nije ni u stihovima. Pisano je suvim, za    laike odbojnim, pravničkim jezikom, što je neminovna posledica činjenice da se    poverenik bavi upravo primenom prava, a ne nečim drugim.  
Poverenik za informacije obavezan je da postupa u skladu sa Zakonom o slobodnom    pristupu informacijama, dobrim ili lošim, a ne u skladu sa bilo čijom    predstavom o njegovoj ulozi, uključujući i onu koju ima gdin. Žarković. Po    zakonu, poverenik samo odlučuje o pravu. Nema ni faktičke mogućnosti ni pravnih    ovlašćenja da sam izvršava svoje odluke. Organ kome je dao nalog po zakonu je    obavezan da po njemu postupi, a ako to ne učini Vlada Srbije, opet po zakonu,   
dužna je da obezbedi izvršenje poverenikovog rešenja.

Mislim da je prilično očigledno ko se kako u ovom slučaju odnosi prema zakonu.    Zato je očigledno i to da se gospodin Žarković ovog puta svesno opredelio da    ironizuje na račun onog ko postupa po zakonu iako je, bez svoje krivice,    slabiji, a uzdržao se od iole kritičkijeg komentarisanja postupaka onih koji    zakon ne poštuju, ali su moćni. To jeste lakše i bez rizika, ali, bar ja tako    mislim, ne priliči novinarima njegovog formata.   
Rodoljub Šabić, poverenik za informacije, Beograd

 

Zbirni mesečni statistički podaci

na dan 31.10.2024.

U PROCEDURI: 16.095

OBRAĐENO: 165.773

Opširnije...