Повереник за информације од јавног значаја и заштиту података о личности позвао је данас министра привреде да у што краћем року стави ван снаге и усклади са законом поједине одредбе недавно донетог Правилника о начину вођења и садржини Регистра јавних уговора.
Повереник очекује, нарочито након недавног састанка са министром Радуловићем на коме је испољен висок степен сагласности о потреби и значају пуне, максималне транспарентности свих послова који подразумевају располагање јавним новцем и ресурсима, да ће министарство без одлагања ускладити Правилник са законом.
Наглашавајући да се одредбама става 2. и 3. члана 11. овај Правилник, који би требао да обезбеди оптималну транспарентност правних послова између јавног и приватног сектора и концесија, упустио у уређивање материје која се по Уставу може уређивати само законом, и то још на начин супротан закону, Повереник Родољуб Шабић је изјавио и следеће:
„Остваривање права на приступ информацијама из Регистра Правилник условљава доказивањем „правног интереса", што је у директној супротности са одредбама Закона о слободном приступу информацијама од јавног значаја. По закону постоји законска претпоставка оправданог интереса јавности да зна, па подносилац захтева није дужан да доказује постојање било каквог посебног интереса.
Правилник установљава, ради заштите „интереса уговорних партнера", изузетак од права јавности да зна и то на начин супротан Закону о слободном приступу информацијама од јавног значаја којим су предвиђени разлози за евентуално ограничавање права на приступ информацијама. Ниједан од законом предвиђених разлога не повлачи аутоматско искључење приступа већ захтева да се у сваком конкретном случају примени тзв. тест јавног интереса. У оквиру тог законског механизма обезбеђује се и заштита (легитимних) интереса и приватних субјеката. Правно је неодрживо да се поред разлога из закона, подзаконским актом, предвиђају и некакви додатни разлози за ограничење права јавности. Овакво додатно ограничавање права јавности, осим што је, најблаже речено, проблематично с правног становишта, изазива и непријатне асоцијације на случајеве као што су нпр. били „затамњени" уговор са Фијатом, два „поверљива" и неуспешна покушаја приватизације РТБ Бор са партнерима проблематичног бонитета, „тајновити" а пропали уговор са сада пропалом Алпином о концесији за ауто пут Хоргош-Пожега и бројне друге случајеве помињане у извештајима Повереника и Савета за борбу против корупције.
На недостатке Правилника сам, још у време његовог доношења, пре два месеца упозорио тадашњег министра финансија и привреде. Изостала је било каква реакција, објашњење је вероватно реконструкција Владе која је непосредно уследила. Сада очекујем брзу и праву реакцију.
Повереник ће свакако, поступајући по жалбама, апсолутни примат давати одредбама закона и своје, по закону обавезујуће одлуке, заснивати искључиво на њима. Поред тога ће, наравно, уколико министарство у примереном року не усклади Правилник са законом, из разлога опште правне сигурности, затражити од Уставног суда оцену уставности и законитости спорне одредбе Правилника.