Повереник за информације од јавног значаја и заштиту података о личности упутио је данас Влади Србије захтев да Влада, како је то прописано чланом 28. ст. 4. Закона о слободном приступу информацијама од јавног значаја непосредном принудом обезбеди извршење три решења Повереника којима је Вишем јавном тужилаштву у Београду наложено да учини доступним јавности одређене документе, односно информације о случају "Савамала".
Поменута решења Повереника односе се на информације: а) о томе да ли је Тужилаштво поднело кривичне пријаве против овлашћених лица МУП-а због непоступања по налозима и ургенцији Тужилаштва у конкретном случају; б) да ли је Тужилаштво против истих лица покренуло дисциплинске поступке, као и да ли је о непоступању обавестило надлежне, законом предвиђене органе и ц) на професионалну биографију поступајућег заменика јавног тужиоца.
Решења Повереника су по закону коначна, обавезујућа и извршна, Тужилаштво је било дужно да по њима поступи још пре неколико месеци, а непоступање представља законом предвиђен кажњив прекршај.
Уместо да поступи по решењу Више тужилаштво је обавестило Повереника да је "ставило предлог" Републичком тужилаштву да поднесе тужбе ради поништаја решења Повереника, те да је "поступање по налогу из решења Повереника беспредметно"!
За тврдњу да је поступање по решењу "беспредметно" нема никаквог правног основа. Више јавно тужилаштво било је дужно да поступи по решењу у року који је утврђен самим решењем. Чак и да је РЈТ поднело тужбу то, по закону само по себи не повлачи одлагање извршења решења. Одлагање је, до окончања поступка по тужби, посебном одлуком могао наредити искључиво суд.
Повереник је неформално информисан да је у року у коме је то уопште могло да учини, Републичко јавно тужилаштво поднело тужбу за поништај једног од поменута три решења Повереника. Будући да тужба није ни достављена на изјашњење Поверенику, он се до даљњег уздржава од коментара, али мора да, најблаже речено, изрази изненађење поводом чињенице да је у налогу Повереника да се јавности учине доступним биографија поступајућег тужиоца у предмету "Савамала", и то тако што ће пре достављања да се заштите и учине недоступним подаци о личности, као што су адресни подаци, ЈМБГ, име родитеља, место и датум рођења и сви други подаци који нису од значаја за вршење тужилачке функције Републички тужилац некако препознао "повреду закона на штету јавног интереса".
Будући да је Повереник на захтев тражиоца информација, у складу са законом, изрекао новчане казне, у сваком од три конкретна случаја, у укупном износу од 200.000 динара, а да ни након изрицања казни Тужилаштво није поступило по закону и није извршило решење, Повереник је затражио од Владе да она, у складу са обавезом коју има по закону, обезбеди извршење решења применом принуде.
Поводом свега наведено Повереник још једном изражава забринутост над чињеницом да органи власти чија би приоритетна улога морала бити да штите и спроводе законе и људска права својим (не)поступањем дају све више повода за закључак да заправо опструирају примену закона и остваривање тих права.