Школа је затражила мишљење Повереника да ли треба да поступи по захтеву адвоката родитеља ученика те школе, којим се траже записници школског Тима за заштиту деце од насиља и остале забелешке и изјаве о проблемима у школи, будући да ти документи садрже личне податке о ученицима.
У одговору се наводи да Повереник, као заштитник права на слободан приступ информацијама од јавног значаја и права на заштиту података о личности, одлучује у другостепеном поступку и у том поступку заузима став у конкретном случају по жалби, на основу релевантних чињеница и околности, што би учинио и у овом случају, уколико дође до жалбе, па је у вези са траженим изнет само начелан став :
Најпре, у вези са обавезом Школе да поступа по захтеву, Закон о слободном приступу информацијама од јавног значаја ("Сл.гласник РС" бр.120/04, 54/07, 104/09 и 36/10), обавезује школу, као орган јавне власти да поступи по сваком захтеву за приступ информацијама, без обзира да ли удовољава захтеву или одбија захтев, с тим што у првом случају нема обавезу да доноси решење, већ о омогућеном приступу сачињава само службену белешку као доказ поступања( чл. 16. ст.9.), а у другом случају је у обавези да донесе решење са образложењем зашто се захтев одбија и са поуком о правном леку ( чл.16.ст.10).Обавеза поступања по захтеву постоји чак и када орган власти нема информацију, о чему је дужан да обавести тражиоца и поступи у складу са чл. 19.Закона.
Није спорно да информације садржане у записницима школских тимова и другим записима насталим у вези са радом Школе, имају карактер информација од јавног значаја у смислу чл.2. Закона о слободном приступу информацијама од јавног значаја и као такве, оне могу бити легитиман предмет захтева за слободан приступ информацијама од јавног значаја, од сваког лица, укључујући родитеље, односно њихове адвокате, у складу са чл.5.Закона. У погледу таквих информација постоји законска претпоставка о оправданом интересу јавности да зна( чл.4. ).
Истовремено, Закон у чл. 9. и 14. прописује услове и разлоге због којих право на слободан приступ информацијама може бити ограничено, делимично или у целости, при чему је терет доказивања на поступајућем органу, односно Школи. Школа има обавезу да у предметном случају, где и сама препознаје обавезу заштите података о личности, применом тзв. теста јавног интереса из чл. 8. Закона, „извага" претежност интереса, између права јавности да зна, на једној страни и другог могућег легитимног права или интереса (из чл. 9. и 14. Закона,) као што је право на заштиту приватности или сигурност или друго важно добро неког лица, на другој страни.
Полазећи од тога да би приступ нпр. школским записницима извесно могао задирати у приватност ученика или њихових породица, Школа, ће ценити да ли су у конкретном случају испуњени услови за примену изузетака из тач.1-3 члана14. Закона( нпр. да се ради о појави или догађају од интереса за јавност), и ако оцени да јесу, информације ће учинити доступним тражиоцу и обрнуто. Чак и у случају да оцени да приступ документима треба дозволити, Школа је дужна да води рачуна о заштити података о личности и у вези с тим, о примени једног од основних начела обраде о личности, о начелу сразмерности из чл.8. Законом о заштити података о личности (" Сл. гласник РС" бр.97/08 и 104/09-др.закон), и да не дозволи приступ оним подацима о личности у погледу којих јавност не треба да има интерес да зна, односно који претежу над правом јавности да зна, као што су подаци о националности, социјалном статусу, здравственом стању, адресни подаци и сл., тако што ће пре приступа, у документима заштити такве податке о личности.
Такође, са становишта примене Закона о слободном приступу информацијама од јавног значаја, треба имати у виду да се не може доводити у питање право јавности да зна под видом заштите приватности, ако се има у виду да увек постоји могућност анонимизације података о личности који су у документима садржани или њихове заштите прекривањем, односно издвајања осетљивих информација, у складу са чл.12. Закона о слободном приступу информацијама, који регулише делимичан приступ информацијама.
Код поступања по захтеву за приступ информацијама, треба такође имати у виду да из појма информације од јавног значаја проистиче обавеза органа да информације које су учињене доступним тражиоцу, морају бити доступне и било ком другом потенцијалном тражиоцу, односно опште доступне за јавност, за разлику од захтева за остваривање права у складу са Законом о заштити података о личности, у вези са обрадом сопствених података о личности, тј. тражиоца, у ком случају се приступ дозвољава само лицу на кога се подаци односе, односно његовом законском заступнику, ако је реч о малолетном лицу.
(Из одговора тражиоцу, бр.011-00-270/2012-03 од 02.04.2012.)