POVERENIK
ZA INFORMACIJE OD JAVNOG ZNAČAJA
I ZAŠTITU PODATAKA O LIČNOSTI

logo novi


POVERENIK
ZA INFORMACIJE OD JAVNOG ZNAČAJA
I ZAŠTITU PODATAKA O LIČNOSTI



logo novi

POVERENIK
ZA INFORMACIJE OD JAVNOG ZNAČAJA I ZAŠTITU PODATAKA O LIČNOSTI

Zastarelo
Čitaj mi

Izvor: Nedeljni telegraf

NT istražuje ko su vladari srpskih informacija

Zvanične informacije često dezinformišu građane jer ih emituju nekvalifikovani    službenici. Rodoljub ŠabiĆ, poverenik za informacije od javnog značaja, kaže:

Na ključnim mestima ljudi bez dovoljno znanja i iskustva   U nekim kabinetima ne koriste ni internet

Da li su danas u Srbiji informacije zaista slobodne i dostupne, da li se do   njih dolazi jednostavnom i jasnom procedurom? Ko ih stvara i diktira, a ko ih i   kako u javnost iznosi? Službe za informisanje i odnose sa javnošću, tzv. PR   službe (Public relations), kancelarije za saradnju s medijima - na prvi pogled   postale su stvar socijalnog i političkog prestiža zvaničnih institucija,   ministarstava, kabineta, sudova, opština... I ne samo njih. Sportski klubovi,   preduzeća, nevladine organizacije, agencije - gotovo svi su zaposlili kadar   koji bi, navodno, trebalo da omogući i pomogne lakše, jednostavnije i brže

dolaženje do informacija.

U praksi njihova uloga je zapravo suprotna, jer često kriju ono što je za    javnost najvažnije. Takođe, preuzmaju odgovornost svojih poslodavaca i šefova,    koji se kriju iza obično nemuštih zvaničnih saopštenja, a kasnije mogu da "se    vade" na greške svojih činovnika.

Kada su zvanične institucije u pitanju, informacije su često i dalje    interpretirane ili obojene, neretko začinjene i dopunjene, namenjene ovoj ili    onoj strani, "rade" za ovu ili onu stvar. U svemu tome, čini se, važnu ulogu    imaju ljudi zaduženi da informaciju prime, filtriraju i tako prerađenu "puste"    u javnost, koji se neretko ponašaju kao "vlasnici i koautori" vesti koje bi    trebalo samo da prenesu.

Čitajući i slušajući zvanična saopštenja PR državnih institucija, često se    pitamo da li je njihov posao da informišu, zamagle ili čak dezinformišu. Na    pitanja koja im iz medija upućujemo, često nam odgovaraju do te mere    administrativno i birokratski, da poentu - ni ne vidimo.

Laganje na poslu

U isto vreme, svedoci smo da neki od PR službenika postaju čak i autori mail    intervjua svojih poslodavaca, ili intervjue poslate na autorizaciju dorađuju,    prerađuju i dopisuju. O tome u šta može da se pretvori posao PR službenika vrlo    dobro govore i podaci stranih istraživanja, prema kojima čak četvrtina public    relations poslenika priznaje da na poslu - laže.

Niko nema tačan uvid u to ko su kabinetski "vlasnici informacija", kako se    postaje PR u zvaničnim institucijama u Srbiji, koji su kriterijumi za    zapošljavanje. Ipak, upadljivo je da su to najčešće veoma mladi ljudi,    različitih profesionalnih profila, uglavnom neafirmisani u profesijama iz kojih    dolaze ili tek na početku poslovne karijere. Javna je tajna da su, kao i    ministarstva i kabineti u kojima rade - politički lojalni i stranački    polarizovani. Iako su uglavnom visoko obrazovani, saznajemo da među njima ima

veterinara, agrarnih i mašinskih inženjera, diplomiranih meteorologa...   O tome koliki uticaj zaista imaju, kako rade i kako bi trebalo to da čine,    Rodoljub Šabić, republički poverenik za informacije od javnog značaja, kaže:    - To što PR službe danas postoje u svim organima jeste šansa za bolje    informisanje javnosti o radu vlasti. Međutim, pitanje je kako se ona koristi.

Za potrebe PR odvajaju se značajna finansijska sredstva koja obezbeđuju poreski    obveznici. Trošenje tog novca moralo bi da bude u skladu sa interesima i    potrebama onih koji ga obezbeđuju. A mnoge stvari u vezi sa načinom delovanja    PR, kvalitetom informacija, količinom angažovanih resursa, izborom kadrova,    sukobom interesa i sl. mogu izazivati sumnju da je zaista tako.

Rodoljub Šabić smatra da PR službe mogu dati određen doprinos ostvarivanju    prava na slobodan pristup informacijama, ali je on u startu limitiran prirodom    službe:

- Informacije koje PR pruža su, po pravilu, obrađene. Činjenice koje se nude    "obogaćene" su vrednosnim stavovima, subjektivizirane, sugestivne. Na primer,    koristeći se pravom na slobodan pristup informacijama, vi možete svoj sud o    tome da li neki organ vlasti racionalno i odgovorno raspolaže sredstvima,    formirati na osnovu toga što ćete tražiti kopije dokumenata o budžetu i

njegovom korišćenju, i na osnovu njih sami doneti odgovarajuće zaključke. PR će    vam umesto toga ponuditi "analitičnu" informaciju s naglaskom na onim    činjenicama koje su afirmativne. Oba ova načina informisanja prisutna su i    legitimna u savremenom društvu i nisu nužno suprotstavljeni, već su, uz uslov    da se poštuju profesionalne granice i PR ne koristi u svrhu jeftine propagande,    komplementarni.

- Osnovna mana PR u organima vlasti je to što se lako i često zaboravlja da    organi vlasti pripadaju svim građanima. Kad se resurs koji bi trebalo da bude u    funkciji države i koji se finansira državnim novcem stavi u funkciju propagande    političke stranke, stvar gubi svaki smisao, pretvara se u karikaturu. Druga    mana je nedovoljno korišćenje potencijala koje nudi internet. Uz uvažavanje    svih problema, mislim da je kod nas nivo elektronske komunikacije vlasti sa    javnošću zabrinjavajuće nizak.

Ignorisanje je zakonom kažnjivo   U želji da saznamo ko sve radi u službama za informisanje najvažnijih državnih    institucija, obratili smo se svim ministarstvima, kabinetima predsednika i    premijera i Narodnoj skupštini Srbije, i pitali ih, pozivajući se na Zakon o    dostupnosti informacija od javnog značaja, ko je, s kakvom stručnom spremom i    kakvom platom zaposlen na radnim mestima zaduženim za informisanje javnosti.

Ipak, ni pozivanje na Zakon nije pomoglo, pa su se na odgovor oglušili -    Narodna skupština, kao i Ministarstvo za ekonomske odnose sa inostranstvom,    Ministarstvo rudarstva i energetike, Ministarstvo za kapitalne investicije,    Ministarstvo zdravlja, Ministarstvo prosvete i sporta. Ministarstvo privrede

uputilo nas je na svoj sajt.

- Za ovu temu indikativan je i odnos prema vašem zahtevu, koji je u funkciji    novinarskog istraživanja. Na zakonit način, organ vlasti od koga je informacija    tražena može da je uskrati jedino ako zahtev odbije rešenjem u kome će navesti    zakonske razloge za odbijanje, obrazložiti ih i dati pouku o pravnom leku.

Zakon ne priznaje neformalne, rigidne dopise, a pogotovo ne ignorisanje    zahteva. To nije samo nekorektno i nepristojno, već je i prekršaj, kažnjiv po    zakonu. Informacije o strukturi organa vlasti, broju zaposlenih, stručnoj    spremi i drugim uslovima za vršenje određenih poslova, platama, budžetu i    opremi trebalo bi da budu dostupne javnosti u svakom trenutku čak i bez    konkretnih, pojedinačnih zahteva.

Antrfile : Različit pristup informacijama

Nije slučajno što Zakon za ostvarivanje prava na pristup informacijama, smatra    Rodoljub Šabić, predviđa mehanizam koji se ne zasniva na PR službama, već da po    zahtevima za pristup informacijama postupa za to posebno određeno lice:

- To je zato što se rad po zahtevima za pristup informacijama razlikuje od PR    aktivnosti. Pojam informacije u kontekstu delovanja PR nije identičan sa    informacijom u smislu Zakona o slobodnom pristupu informacijama. Zakon    pretpostavlja pružanje potpuno objektivne, egzaktne, neobrađene informacije ili    dokumenta. PR služba nema takvu funkciju.

Ministarstvo odbrane

Poslove informisanja u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije obavlja Odsek za    informisanje i, odnedavno, referat portparola. Njih sedmoro zaposlenih čine    Upravu za odnose sa javnošću MO.

"...Neposredno na poslovima PR, pored svojih redovnih dužnosti, angažovan je i    zastupnik načelnika Uprave, koji privremeno obavlja dužnosti portparola..."

Svi zaposleni, kako tvrde u MO, fakultetski su obrazovani i, sem portparola,    svi su civilna lica. Radno iskustvo im je između dve i 20 godina, a rade na    poslovima: obaveštavanja javnosti o aktivnostima ministra odbrane i drugih    zvaničnika MO, rade na izradi sistemski važnih dokumenata o odnosima sa

javnošću u VS i MO, prikupljaju validne informacije iz sistema o pojedinim    značajnim pitanjima, odgovaraju na novinarska pitanja, pripremaju vesti za sajt    MO, pripremaju konferencije za novinare, predlažu način reagovanja u određenim    situacijama, organizuju medijsku promociju pojedinih događaja...   U kabinetu ministra odbrane zaposlen je jedan PR.

Prosečna plata: 29.000.

Ministarstvo finansija

Na radnom mestu koje podrazumeva odnose sa medijima, u ovom ministarstvu    zaposlena su dva službenika, dok je u kabinetu ministra ukupno pet zaposlenih.

Zaposleni u Odseku za odnose sa javnošću imaju visoku školsku spremu i rade,    pre svega, na kontaktima sa medijima, organizuju konferencije za novinare,    pripremaju pres materijal, saopštenja, najave aktivnosti ministra...

Svakodnevno su u kontaktima sa novinarima. Uslov za ova radna mesta je najmanje    tri godine radnog iskustva u medijima.

Prosečna plata: 20.500-26.500.

Vlada Srbije

U vladinoj Kancelariji za saradnju sa medijima trenutno radi 30 državnih    službenika, i to "tri na položaju (direktor kancelarije i dva pomoćnika) i 27    državnih službenika i nameštenika", od kojih 15 ima preko devet godina    iskustva. Od tog broja 24 osobe imaju visoku, jedna višu i 12 srednju stručnu

spremu.

Prosečna plata:

n za izabrana i postavljena lica 76.151,69 din.

n  sa visokom stručnom spremom 27.845,69 din.  
n sa srednjom stručnom spremom 15.767,03 din.

Ministarstvo pravde

U ovom ministarstvu kažu da imaju jednog savetnika za odnose sa javnošću, a u    kabinetu ministra, sem njega, rade još četiri službenika. Savetnik ima visoku    školsku spremu i osam godina iskustva. Zadužen je za organizovanje konferencija    za štampu, pripremu saopštenja za javnost, najavljivanje aktivnosti,    organizaciju intervjua, održavanje redovnih kontakata s medijima, pripemu i    praćenje medijskih nastupa i aktivnosti ministra i predstavnika ministarstva u    zemlji i inostranstvu, ažuriranje informacije na sajtu, postupanje po zahtevima    na slobodan pristup informacijama od javnog značaja...   Prosečna plata: 27.172, 36 dinara.

Ministarstvo za dijasporu

U kabinetu ministra za dijasporu saopštavaju da zapošljavaju jednog savetnika    za odnose s javnošću, sa visokom stručnom spremom društvenog smera, položenim    državnim ispitom i najmanje tri godine radnog iskustva.

Prosečna plata u 2006: 24.378 dinara.

Ministarstvo vera i Ministarstvo kulture

Iz ova dva ministarstva saopštili su nam da nemaju službu za informisanje, niti    određeno mesto PR.

Ministarstvo nauke i životne sredine

U Upravi za zaštitu životne sredine ovog Ministarstva zaposlen je jedan PR, ima    visoku stručnu spremu i četiri godine staža.

Prosečna plata: 21.000 dinara

Ministarstvo spoljnih poslova

Iz MSP kažu da u Direkciji za informisanje zapošljavaju 11 ljudi, od kojih    devet ima fakultetsko obrazovanje (četvoro ima i međunarodne specijalizacije),    a dvoje administrativnih radnika srednju školu. Radni staž im se kreće od    četiri do 31 godinu.

Zaposleni rade na poslovima komunikacije s domaćim i stranim medijima,    organizuju medijske događaje, prave klipinge domaće štampe i dnevne biltene    agencijskih vesti i analiziraju inostrane medije.

Internet odeljenje održava web-site MSP na srpskom i engleskom jeziku,    svakodnevno ažurira podatke i informacije.   \Prosečna plata: 37.981 dinar.

Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede

U ovom ministarstvu kažu da nemaju službu za informisanje, ali u okviru    kabineta ministra na radnom mestu za savetodavne poslove u oblasti odnosa sa    javnošću, poslove PR obavlja jedan službenik. Ona je diplomirani meteorolog i    ima 12 godina staža. Pored nje, u kabinetu rade još četiri službenika.

Prosečna plata: 42.443, 21 dinar.

Ministarstvo rada, zapošljavanja i socijalne politike

U Kabinetu ovog ministarstva rade ukupno četiri službenika:

"...Predviđeno je da dva državna službenika obavljaju poslove za informisanje,    ali trenutno ih obavlja jedan. Ima višu školu, radno iskustvo od 15 godina..."

Plata iz novembra 2006: 26.000 dinara.

MUP Srbije  
MUP Srbije nam je poslao rešenje kojim se odbija naš zahtev, uz sledeće    obrazloženje:

"...Traženi podaci o broju zaposlenih, i opisu poslova na kojima rade nalaze se    u Pravilniku o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u MUP STO1    str.pov.br 4911/06-5 od 10.05.2006, koji, kao što se iz njegove oznake vidi,    nosi oznaku "str.pov". Odavanjem ove službene tajne, javnosti bi se učinili    dostupnim podaci o organizaciji, broju i strukturi radnih mesta u ministarstvu,    čime bi se mogao ugroziti operativni rad ovog organa javne vlasti..."

Pošto su nas uputili da se protiv ovakve odluke može izjaviti žalba neposredno    povereniku za informacije od javnog značaja, Rodoljub Šabić je prokomentarisao:    - Od svih koji su vam uskratili informacije, samo MUP je sa formalnog,    stanovišta postupio ispravno, budući da je, pozivajući se na službenu tajnu,    doneo rešenje o odbijanju vašeg zahteva. Naravno, taj postupak je korektan samo

sa formalnog, ne i sa suštinskog stanovišta. Zakon predviđa da se pristup    informaciji koja je označena kao službena, poslovna ili druga tajna može    uskratiti, ali ne iz apstraktnih razloga, već samo ako bi zbog njenog odavanja    nastupila šteta po neki drugi, zakonom zaštićen interes. A sasvim je očigledno    da ne bi mogla nastupiti baš nikakva šteta zbog toga što bi javnost dobila    podatke o broju zaposlenih u PR službi MUP. Ispoljeni odnos prema "poverljivim"

podacima je relikt starih vremena, one "bezbednosne kulture" u kojoj je bukvalno sve vezano za policiju, vojsku ili DB bilo tajna. U demokratskom svetu    i daleko ozbiljnije informacije od onih koje ste tražili odavno su dostupne    javnosti. I u neposrednom okruženju stvari se brže menjaju nego kod nas. U    Crnoj Gori javni su podaci o broju zaposlenih u Agenciji za državnu bezbednost.

Zbirni mesečni statistički podaci

na dan 31.10.2024.

U PROCEDURI: 16.095

OBRAĐENO: 165.773

Opširnije...