POVERENIK
ZA INFORMACIJE OD JAVNOG ZNAČAJA
I ZAŠTITU PODATAKA O LIČNOSTI

logo novi


POVERENIK
ZA INFORMACIJE OD JAVNOG ZNAČAJA
I ZAŠTITU PODATAKA O LIČNOSTI



logo novi

POVERENIK
ZA INFORMACIJE OD JAVNOG ZNAČAJA I ZAŠTITU PODATAKA O LIČNOSTI

Čitaj mi

26.11.2008Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti ocenjuje  kao opravdane oštre reakcije Pokreta potrošača na „obavezu“ građana da prilikom reklamacije ili vraćanja robe daju prodavcima lične podatke uključujući i JMBG. Poverenik ocenjuje da je postavljanje takvih zahteva građanima ne samo, kako ocenjuje Pokret potrošača, neetično i neprihvatljivo, nego je što je najvažnije i očigledno nezakonito.

Poverenik smatra da je reč o nedopuštenoj obradi podataka o ličnosti i zatražiće od Ministarstva finansija da bez odlaganja izmeni podzakonski akt odnosno obrazac koji predstavlja „osnov“ za takvu obradu. S tim u vezi poverenik Rodoljub Šabić je izjavio i sledeće:

„Ustav Srbije u članu 42. jemči zaštitu podataka o ličnosti i utvrđuje da se obrada podataka o ličnosti uređuje zakonom.

Nijednim zakonom nije predviđena obaveza građana da se prilikom reklamacije proizvoda i usluga odnosno vraćanja ranije kupljene robe legitimišu, odnosno da prodavcima daju bilo kakve lične podatke a pogotovo ne veoma kompleksan podatak kakav je JMBG.

Takva „obaveza“ nije predviđena, mada i da jeste predviđena to ne bi bilo u skladu sa Ustavom i zakonom, ni Uredbom o uvođenju fiskalnih kasa. Ta „obaveza“ je uvedena u sistem jednim najobičnijim obrascem koji nosi oznaku NI – Nalog za ispravku, a koga je donoseći na osnovu navedene uredbe Pravilnik o načinu vršenja ispravke propisao tadašnji ministar finansija i ekonomije i proglasio za sastavni deo Pravilnika.

Situacija u kojoj se, iako bi trebalo da je pri zameni i reklamacije robe dovoljno da građanin ima fiskalni račun, od njega ipak zahteva da se legitimiše, da ostavi svoje lične podatke i da se potpisuje je sasvim očigledno problematična i sa stanovišta svrsishodnosti i sa stanovišta etičnosti i s razlogom je i prodavci i potrošači preopoznaju kao necelishodnu i neprijatnu.

Ipak, najvažnije je da je ovakvo srozavanje osnova za obradu podataka o ličnosti sa zakonskog nivoa na nivo prostog obrasca, nedopustivo i da omogućava masovnu nedopuštenu i sa stanovišta mogućih zloupotreba vrlo rizičnu obradu podataka o ličnosti. Zbog toga je jako važno da Ministarstvo finansija bez odlaganja sadržinu pomenutog obrasca uskladi sa ustavnim i zakonskim rešenjima o zaštiti podataka o ličnosti.“

Zbirni mesečni statistički podaci

na dan 31.10.2024.

U PROCEDURI: 16.095

OBRAĐENO: 165.773

Opširnije...