Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Rodoljub Šabić uputio je Vladi Srbije pismo u vezi sa nedavno utvrđenim Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o VBA i VOA.
Poverenik je pozdravio i ocenio kao veoma dobro to što se ovim Predlogom zakona rešenja koja se odnose na tajni elektronski nadzor telekomunikacija i informacionih sistema dovode u sklad sa odredbama Ustava Srbije.
Međutim, Poverenik je istovremeno ocenio da bi, sa stanovišta odnosa prema Ustavu Srbije, trebalo preispitati odredbe Predloga zakona, koje se odnose na bezbednosne provere lica koja se primaju u radni odnos u Ministarstvo odbrane ili na službu u Vojsku Srbije kao i drugih lica čiju proveru VBA vrši.
Poverenik je podsetio da je članom 42. Ustava Srbije izričito predviđeno da se „prikupljanje, držanje, obrada i korišćenje podataka o ličnosti uređuje zakonom", a da se u odredbama Predloga zakona čije preispitivanje sugeriše predviđa da će bezbednosne provere koje VBA vrši biti uređene podzakonskim aktom koji donosi ministar.
S tim u vezi Poverenik Rodoljub Šabić je izjavio i sledeće:
„Veoma je dobro i korisno što se ovim Predlogom, nakon odluke Ustavnog suda kojom je u postupku koji je pokrenut na zahtev Poverenika i Zaštitnika građana, utvrđena neustavnost odredbi Zakona o VBA i VOA koje su ostavljale mogućnost da se tajni elektronski nadzor vrši i bez odluke suda, sadržina Zakona želi dovesti u sklad sa Ustavom Srbije.
Upravo zbog usklađenosti sa Ustavom Srbije smatram da je potrebno preispitati odredbe Predloga zakona koje predviđaju da se bezbednosne provere, kao specifičan oblik obrade podataka o ličnosti uređuju podzakonskim aktom. S tim u vezi, osim na citirane odredbe čl. 42. Ustava Srbije treba podsetiti na još jednu odluku Ustavnog suda. Reč je o odluci od 06. 07. 2012. godine o neustavnosti pojedinih odredbi Zakona o zaštiti podataka o ličnosti. I ta odluka doneta je u postupku koji je pokrenuo Poverenik, a njom je utvrđeno da su neustavne odredbe ovog Zakona koje su ostavljale mogućnost da se obrada podataka o ličnosti uređuje ne samo zakonom, već i podzakonskim aktima.
Uveren sam da Vlada Srbije kao predlagač i narodni poslanici koji treba da ga usvoje, navedenim činjenicama duguju odgovarajuću pažnju.