Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti je po službenoj dužnosti pokrenuo postupak nadzora nad sprovođenjem i izvršavanjem Zakona o zaštiti podataka o ličnosti od strane Ministarstva unutrašnjih poslova.
Povereniku se obratio Sindikat srpske policije, ukazujući na to da je u MUP-u u toku prikupljanje i obrađivanje podataka o zaposlenima u cilju pravljenja spiskova u svrhu otpuštanja i zatražio mišljenje o zakonitosti ovakve obrade podataka o ličnosti od strane MUP-a.
Poverenik, razume se, u potpunosti podržava sve napore usmerene na neophodnu reformu MUP-a i unapređenje njegovih kapaciteta. Istovremeno, međutim, Poverenik stoji na stanovištu da obrade podataka koje se vrše u tu svrhu moraju biti u svemu u skladu sa odredbama Ustava i zakona.
S tim u vezi, MUP, u skladu sa članom 110. st.1 Zakona o policiji (ZOP) raspolaže izričitim zakonskim ovlašćenjem za obradu zakonom utvrđenih podataka o ličnosti u jasno opredeljenu svrhu, tj. rešavanje o radno-pravnom statusu zaposlenog.
Međutim, obrada nekih podataka o ličnosti u postupku bezbednosnih provera, kao aktivnosti MUP, nije na adekvatan način propisana zakonom, nisu na jasan i nedvosmislen način opredeljeni vrsta podataka koji se obrađuju u ovom konkretnom postupku, ko vrši obradu ovih podataka, način njihovog prikupljanja i čuvanja, rokovi čuvanja i upotrebe itd. Poverenik je inače o ovom problemu u poslednjih nekoliko godina u više navrata obaveštavao javnost, apelujući na nadležne da bezbednosne provere urede zakonom.
Članom 111. stavom 4. ZOP je propisano da se postupak bezbednosnih provera i sadržina obrazaca koji su u funkciji postupka uređuju aktom ministra. Međutim, imajući u vidu odredbe člana 42. Ustava Republike Srbije, kao i nedvosmislenu konsekventnu Odluku Ustavnog suda, donetu u postupku koji je pokrenuo Poverenik (IUz-41/2010 od 30.5.2012.), to je u suprotnosti s Ustavom, podzakonskim aktom ne može se uređivati obrada podataka o ličnosti. A u konkretnom slučaju moguće je vršenje brojnih obrada raznorodnih podataka o ličnosti zaposlenih (bezbednosne provere, podaci o krivičnim postupcima u toku, podaci o okončanim krivičnim postupcima, podaci o članovima domaćinstva, njihovim sklonostima itd), primenom Pravilnika o postupku bezbednosne provere i sadržini upitnika, dakle na osnovu podzakonskog akta.
S obzirom da ovakva vrsta obrade podataka o ličnosti može predstavljati specifičan, ne mali rizik ugrožavanja prava na zaštitu podataka o ličnosti zaposlenih u MUP-u, Poverenik je po službenoj dužnosti pokrenuo postupak nadzora, a o rezultatima će po okončanju postupka obavestiti javnost.