POVERENIK
ZA INFORMACIJE OD JAVNOG ZNAČAJA
I ZAŠTITU PODATAKA O LIČNOSTI

logo novi


POVERENIK
ZA INFORMACIJE OD JAVNOG ZNAČAJA
I ZAŠTITU PODATAKA O LIČNOSTI



logo novi

POVERENIK
ZA INFORMACIJE OD JAVNOG ZNAČAJA I ZAŠTITU PODATAKA O LIČNOSTI

Čitaj mi

26.11.2008Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti ocenjuje da je za stanje u oblasti zaštite podataka o ličnosti veoma ilustrativan i istovremeno vrlo zabrinjavajući podatak da je od 15.maja kada je uspostavljen Registar zbirki podataka o ličnosti obavezu prijavljivanja zbirki podataka o ličnosti izvršio izuzetno mali broj subjekata. Poverenik je ocenjujući da je nizak nivo znanja o sadržini standarda zaštite podataka o ličnosti i obaveza utvrđenih Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti, na praktično svim nivoima, glavni problem u implementaciji Zakona Poverenik Rodoljub Šabić je izjavio i sledeće:

„Podatak da je od više desetina hiljada subjekata obavezu prijavljivanja zbirki podataka u Registar izvršilo svega šezdesetak njih, od čega samo nekoliko državnih organa, je alarmantan. Propuštanjem izvršenja obaveza hiljade subjekata (preduzeća, ustanova, preduzetnika, organa vlasti) čini prekršaje za koje su zaprećene kazne do milion dinara. Većina propusta nije posledica namere, već posledica okolnosti - kašnjenja Vlade u donošenju potrebnih podzakonskih propisa, a posebno neinformisanosti, neznanja. Ljudima treba pomoći i zato, kao što sam i ranije govorio, kazne nisu prva stvar na kojoj treba insistirati. Naravno, objašnjenje nije opravdanje i ako se sa ovakvim neodgovornim odnosom nastavi, moraće se pokretati prekršajni postupci. Za početak svakako protiv onih koji su dužni da daju pozitivan primer – protiv organa vlasti.

Najvažnije je da se implementacija evropskih standarda u oblasti zaštite podataka o ličnosti tretira kao kompleksan, državni zadatak čije izvršavanje  podrazumeva mnogo u raznim oblastima - normativnog uređenja, organizacije i logistike i pre svega edukacije. To zahteva odgovorno i koordinirano delovanje velikog broja subjekata, što nije moguće u atmosferi improvizacije, za šta je potrebna osmišljena, unapred definisana strategija koja podrazumeva jasno definisanje svih ciljeva, nosilaca, rokova i sredstava za realizaciju ciljeva, te odgovornosti za njihovo neostvarivanje. Podsećam da smo moji saradnici i ja u saradnji sa ekspertima Komisije EU još pre godinu dana pripremili a potom dostavili Vladi Srbije tekst Predloga nacionalne strategije o zaštiti podataka o ličnosti i još jednom apelujem na Vladu da tu strategiju konačno usvoji.

Nakon usvajanja strategije moralo bi se, bez odlaganja, maksimalno odgovorno i energično pristupiti njenoj realizaciji. U protivnom, i inače veliki raskorak između Ustava, Zakona o zaštiti  podataka o ličnosti i međunarodnih standarda sa jedne i prakse sa druge strane, i dalje će se povećavati. Da bi se sprečilo ugrožavanje zajamčenih ljudskih prava u značajnom obimu, to se mora promeniti.“ 

Zbirni mesečni statistički podaci

na dan 31.10.2024.

U PROCEDURI: 16.095

OBRAĐENO: 165.773

Opširnije...