Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Rodoljub Šabić ocenjuje da je Zakon o zaštiti potrošača, čija primena je počela od 01. januara ove godine, u naš pravni poredak pored novih uslova i sredstava specifičnih za zaštitu potrošača, eksplicitnim definisanjem „nasrtljivog poslovanja“, uneo i značajne dodatne instrumente zaštite privatnosti odnosno podataka o ličnosti.
Poverenik je pozvao pravna lica i preduzetnike da poštuju privatnost građana i da imaju u vidu da su za „nasrtljivo poslovanje“ zakonom predviđene relativno oštre novčane kazne, a građane da se svojim pravima koriste i u slučaju povrede traže zaštitu i odgovornost prekršilaca.
S tim u vezi, Poverenik je izjavio i sledeće:
“Članom 25. Zakona o zaštiti potrošača izričito je predviđeno da su oblici poslovanja koji se, bez obzira na konkretne okolnosti, smatraju “nastrljivim poslovanjem”, poseta potrošaču u njegovom domu odnosno stambenom prostoru bez njegove prethodne saglasnosti, a takođe i višestruko obraćanje potrošaču protivno njegovoj volji telefonom, faksom, elektronskom poštom ili drugim sredstvom komuniciranja na daljinu.
I jedno i drugo je dopušteno samo ako je u funkciji realizacije već postojećeg ugovora.
Za navedene oblike nastrljivog poslovanja predviđene su i ozbiljne novčane kazne koje za pravno lice iznose od 300.000 dinara do dva miliona, a za preduzetnika od 50.000 do 500.000 dinara. Uz to, za prekršaje može biti kažnjeno i fizičko odnosno odgovorno lice u pravnom licu kaznom od 50.000 do 150.000 dinara.
Dosledna primena ovih zakonskih odredbi može dati značajan doprinos suzbijanju prisutne haotične, za građane često uznemiravajuće i nervirajuće prakse u poslovanju mnogih privrednih subjekata i preduzetnika, a samim tim i obezbediti nivo zaštite privatnosti odnosno zaštite podataka o ličnosti koji će biti bliži standardima EU i savremenog demokratskog sveta uopšte.“