Izvor: Danas
U iščekivanju odluke Vrhovnog suda Srbije na tužbu Ministarstva za infrastrukturu
tragom
Beograd - Odluka Vrhovnog suda da odbaci tužbu Ministarstva za infrastrukturu protiv Poverenika za informacije od javnog značaja u slučaju izgradnje autoputa Horgoš-Požega sve je izvesnija. Iako u Vrhovnom sudu za Danas kažu da je upravni spor i dalje u toku i da se "pribavljaju spisi na osnovu kojih će biti doneta odluka", Poverenik za informacije od javnog značaja Rodoljub Šabić uveren je da će ta odluka biti odbijanje pomenute tužbe. Ukoliko Vrhovni sud Srbije, pak, prihvati tužbu ministarstva to bi značilo odstupanje od dosadašnjeg stava, jer je ovaj sud u prethodnih 14 slučajeva odbacio tužbe državnih organa na rešenje poverenika za informacije od javnog značaja. Šabić smatra da je Sud kroz "potpuno stabilnu praksu pokazao svoj odnos prema pravu na pristup informacijama i pravu organa vlasti da vode spor u vezi sa istim".Šta se sve u Srbiji smatra poverljivim ilustruje i činjenica da je jedan građanin preko poverenika morao da se izbori za informaciju o tome koliko u Srbiji ima registrovanih vozila "trabant" i "vartburg".
Beograd - Ukoliko Vrhovni sud Srbije prihvati tužbu Ministarstva to bi značilo odstupanje od dosadašnjeg stava, jer je ovaj sud u prethodnih 14 slučajeva odbacio tužbe državnih organa na rešenje poverenika za informacije od javnog značaja. Rodoljub Šabić, poverenik za informacije, smatra da je Sud kroz "potpuno stabilnu praksu pokazao svoj odnos prema pravu na pristup
informacijama i pravu organa vlasti da vode spor u vezi sa istim".
Poverenik je za Danas objasnio da je tačka ugovora o koncesiji za izgradnju autoputa Horgoš-Požega, kojom se garantuje tajnost, suprotna pravnom poretku Srbije, te da sa izvesnošću očekuje da Vrhovni sud odbaci tužbu Ministarstva. On naglašava da je u vezi s ovim slučajem, kao i mogućim budućim sličnim, potpuna tajnost ugovora nešto što u savremenim uslovima nije primereno čak i ugovorima iz oblasti odbrane i bezbednosti.
- Ubeđen sam da najviša sudska instanca u zemlji nema i ne može da ima nikakvu dilemu u pogledu toga da je odredba kakva je famozna tačka 24.2 iz ugovora o autoputu Horgoš-Požega, po kojoj su bukvalno sve informacije o izgradnji i održavanju autoputa poverljive i po kojoj naša javnost ne može dobiti ni jednu jedinu informaciju bez saglasnosti stranog partnera u gruboj, očiglednoj suprotnosti sa odredbama našeg javnopravnog poretka i da nikako ne može predstavljati osnov za ograničenje ustavom i zakonom zajemčenih prava javnosti - tvrdi Šabić za Danas.
I dosad je bilo slučajeva u kojima su različiti organi vlasti pokušavali da tužbom Vrhovnom sudu izdejstvuju poništaj rešenja poverenika za informacije. Neki od njih su imali i značajan publicitet. Vrhovni sud je dosad doneo 14 odbijajućih odluka na tužbe državnih organa, ali je svega pet obavezujućih rešenja Vrhovnog suda zaista i izvršeno. Državni organi uglavnom su izvršavali naloge najviše sudske instance u Srbiji, koji se odnose na dostavljanje javnosti manje značajnih informacija, poput zahteva jednog građanina da MUP odgovori koliko u Srbiji ima registrovanih vozila "trabant" i "vartburg".
Među devet predmeta čije izvršenje se i dalje čeka, uprkos naloženoj meri i iscrpljenim svim pravnim sredstvima, je i slučaj BIA. Naime, BIA od 19. aprila 2006. Inicijativi mladih za ljudska prava duguje informaciju o tome koliko je tokom 2005. ovoj agenciji podneto zahteva za prisluškivanje i koliko je osoba zaista i prisluškivano. I pored odluke najvišeg sudskog organa, Jat AIRWAYS još nije odgovorio na zahtev jednog beogradskog novinara da obelodani ugovor iz 1998. o nabavci osam aviona od kompanije Erbas. U Jatu su nam rekli da je za objavljivanje ugovora potrebna saglasnost druge strane, ali nisu mogli da potvrde da li je od Erbasa uopšte i tražena saglasnost. Kako kažu, saglasnost nije dala ni Vlada Srbije kao vlasnik Jata. "Ugovor nije nikad realizovan, ali nije ni poništen, tako da niko još nema ni štetu ni korist od njega", navode u Jatu. Ugovor predviđa nabavku osam aviona A319, modela koji inače nije ni potreban domaćem avio-prevozniku, što su ranije potvrdili i predstavnici Jata. Putevi Srbije su tek nakon odbacivanja tužbe Vrhovnom sudu postupili po zahtevu jednog građanina i dostavili mu listing distribucije kartica na određenoj naplatnoj traci i u određenom vremenskom periodu i evidenciju distribucije
izdatih kartica B kategorije. Kako ocenjuje Rodoljub Šabić, taj slučaj je bio zanimljiv jer je poređenje tih podataka sa video-zapisom moglo pokazati veliku razliku između naplaćenog i realnog saobraćaja.
Prema podacima Poverenika, dosad je dvadesetak različitih organa vlasti podnelo tužbe Vrhovnom sudu Srbije protiv rešenja poverenika. Okončano je 14 slučajeva i to identičnom odlukom - tužba se odbacuje.
Šabić podseća i da se pravo na slobodan pristup informacijama u svim zemljama koje su ga zajemčile ograničava samo izuzetno. Interes javnosti da zna podatke o radu vlasti se pretpostavlja u svakom slučaju. A kada je reč o sadržaju između već čuvenih plavih korica, taj interes je nesporan pošto je izgradnja ovog autoputa jedan od najvećih i najaktuelnijih raspolaganja javnim resursom države.