Izvor: Blic
Ugovor o koncesiji za autoput Horgoš-Požega
Autori ugovora stručnjaci Vlade, pa i stavke o tajnosti.
Vlada Srbije, a ne koncesionari, stavila je u ugovor odredbu o poverljivosti podataka o izgradnji autoputa Horgoš-Požega. Ipak to ne bi trebalo da je sprečava da objavi veći deo ugovora sa izuzetkom sistema naplate putarine ili načina finansiranja samog projekta izgradnje dela koridora 10.
U Ministarstvu infrastrukture nam je potvrđeno da su pred Vrhovnim sudomSrbije tražili poništaj rešenja Poverenika za informacije o objavljivanju ugovora sa obrazloženjem da Poverenik nije obratio pažnju na članove Zakona o javnim nabavkama, koji govore o zaštiti podataka i dokumentacije po kojima naručilac, u ovom slučaju Vlada Srbije, može da odbije objavljivanje informacije koja bi značila povredu poverljivosti podataka u ponudi.interes javnosti
Međutim, Zakon o dostupnosti informacija predviđa da se informacija neće objaviti samo onda kada to predviđa taj zakon, a ne neki drugi zakoni. Dakle, važnost svake poslovne, službene i državne tajne se procenjuje u odnosu na interes javnosti da zna. Zato poverenik Rodoljub Šabić tvrdi da će ugovor morati da objave.
- Mogu da zamislim da jedna ili dve odredbe zavređuju da ostanu tajna, ali ne i ceo ugovor, i to pogotovo kad je za objavljivanje celog ugovora potrebna saglasnost stranih partnera - kaže Šabić.
Vlada je, tvrde u Ministarstvu, imala nameru da objavi samo detalje ugovora, ali se i od toga odustalo jer je, navodno, potpredsednik Vlade Božidar Đelić tražio da se objavi ceo ugovor. Posle toga usledio je i odgovor koncesionara da se pozivaju na famoznu odredbu o tajnosti podataka.
- Ministar Ilić jeste potpisao ugovor, ali je naručilac posla Vlada Srbije, te nije njegova odgovornost za ugovor koji je sastavio tim stručnjaka iz ministarstava finansija i ekonomskih odnosa sa inostranstvom, u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama i Zakonom o koncesijama, koji i predviđaju zaštitu javnosti podataka - tvrde u Ministarstvu za infrastrukturu.
Na pitanje da li su i ugovor i anekse ugovora sastavljali isti ljudi, naš sagovornik odgovara da nisu i da su anekse radili ljudi iz jedne američke agencije uz konsultacije sa pregovaračkim timom Vlade.
- Ugovor je dobio zeleno svetlo od Ministarstva finansija, pravobranilaštva i Ministarstva za ekonomske odnose sa inostranstvom. Zar mislite da bi oni stavili u ugovor nešto protivno zakonu?! - pita naš sagovornik.
i dalje tajna
Iz Ilićevog kabineta poručuju da "orkestriranu kampanju" vodi političko-privredni lobi, sa ciljem da ospori ugovor o koncesiji.
- Odatle bi proizašle posledice da bi većina konsultantskih firmi sa kojima radimo sa nama prekinula odnose, bio bi otkriven način na koji radi koncesionar, čime bi mu bila naneta šteta, zbog čega bi mogao da tuži. Ne postoji interes javnosti, nego tog lobija da se ugovor objavi. S druge strane, Međunarodni monetarni fond se samo jednom protivio jer nismo uzeli kredit kod njih već smo ušli u koncesiju sa privatnom firmom. Posle toga nisu reagovali - teza je Ilićevih saradnika.
Međutim, i dalje ostaje tajna koji su rokovi za završetak deonica puta. Neko će morati da objasni i kako je moguće da vojvođanske vlasti, koje su podigle kredit da bi popravile deonicu od Horgoša do Novog Sada, nemaju nikakvog udela
u naplati, već samo troškove, a pravo naplate će imati koncesionar.
Antrfile : Vlast ne voli javnost u radu
Poverenik za informacije rešenjem je naložio objavljivanje spornog ugovora. Kontrapotez bio je najnoviji pokušaj Ministarstva za infrastrukturu da se to rešenje obori pred Vrhovnim sudom Srbije kao poslednjom instancom.
Vrhovni sud Srbije je do sada odbacivao takve zahteve, pa se ovakav potez može posmatrati kao odugovlačenje. Krajnja instanca koja odlučuje o objavljivanju podataka je Vlada Srbije. Ipak ni zakon, ni zahtevi poverenika do sada nisu uticali na Vladu Srbije da po rešenjima poverenika postupa i institucijama pod svojom nadležnošću naredi da dostave tražene informacije. Tako je javnost, pored ugovora o koncesiji, ostala uskraćena za podatke o tome koliko je BIA prisluškivala ljudi u 2005. godini, pod kojim uslovima su uvoženi polovni vozovi iz Švedske...
Nikola M. Jovanović