POVERENIK
ZA INFORMACIJE OD JAVNOG ZNAČAJA
I ZAŠTITU PODATAKA O LIČNOSTI

logo novi


POVERENIK
ZA INFORMACIJE OD JAVNOG ZNAČAJA
I ZAŠTITU PODATAKA O LIČNOSTI



logo novi

POVERENIK
ZA INFORMACIJE OD JAVNOG ZNAČAJA I ZAŠTITU PODATAKA O LIČNOSTI

Čitaj mi

Pravni osnov za bilo kakvu obradu podataka o ličnosti može biti ili zakonsko ovlašćenje za obradu podataka ili slobodno dat pristanak pojedinca (član 8. tačka 1. Zakona o zaštiti podataka o ličnosti - „Službeni glasnik Republike Srbije", br. 97/08 i 104/09 - dr. zakon). To znači da rukovalac podataka (u ovom slučaju organ nadležan za vođenje biračkog spiska) može dati na uvid i korišćenje nekom drugom (u ovom slučaju političkoj stranci) podatake koje obrađuje, samo ukoliko za takvo što postoji zakonski osnov (obaveza propisana zakonom). Ukoliko ne postoji zakonski osnov za takvo što mora se pribaviti slobodno dat pristanak lica, što bi u konkretnom slučaju značilo da se saglasnost za davanje podataka korisniku podataka mora pribaviti od svakog lica koje je upisano u birački spisak. Drugim rečima, da bi rukovalac podataka ustupio korisniku podatke, između njih mora postojati pravni osnov za korišćenje podataka, a što proizilazi iz člana 3. tačka 7. Zakona o zaštiti podataka o ličnosti kojim je definisano značenje korisnika podataka. To je fizičko ili pravno lice, odnosno organ vlasti, koji je zakonom ili po pristanku lica ovlašćen da koristi podatke.

Zakonom o jedinstvenom biračkom spisku („Sl. glasnik RS", br. 104/2009 i 99/2011) propisano je kada, pod kojim uslovima i kome se podaci iz biračkog spiska mogu dati na uvid i korišćenje.

Odredbom člana 14. Zakona o jedinstvenom biračkom spisku propisano je da dan posle raspisivanja izbora, opštinska, odnosno gradska uprava koja ažurira birački spisak za područje jedinice lokalne samouprave izlaže deo biračkog spiska za područje jedinice lokalne samouprave na uvid građanima i to oglašava preko sredstava javnog informisanja i, po potrebi, na drugi način i obaveštava građane da od opštinske, odnosno gradske uprave mogu do zaključenja biračkog spiska zahtevati donošenje rešenja na kojima se zasnivaju promene u biračkom spisku.

Odredbom  člana 19. stav 1. Zakona o jedinstvenom biračkom spisku propisano je da ministarstvo nadležno za poslove uprave priprema i overava štampane izvode iz biračkog spiska razvrstane po jedinicama lokalne samouprave i biračkim mestima u zemlji i u inostranstvu i dostavlja ih Republičkoj izbornoj komisiji u roku od 48 časova od kada je donelo rešenje o zaključenju biračkog spiska.

Odredbom člana 21. Zakona o jedinstvenom biračkom spisku propisano je da od proglašenja izborne liste, pravo na uvid i na podnošenje zahteva za promenu u biračkom spisku ima i podnosilac izborne liste ili lice koje on ovlasti, po istom postupku po kome to pravo imaju i građani. Uz zahteve se prilažu ovlašćenje i potrebni dokazi.

Imajući u vidu citirane zakonske odredbe, mišljenja smo da mimo navedenih slučajeva propisanih zakonom, nije dozvoljeno bilo kome davati na uvid i korišćenje podatke birača, tj. jedinstveni birački spisak, odnosno delove biračkog spiska za područje jednince lokalne samouprave. To znači da bi organi vlasti nadležni za vođenje biračkog spiska (ministarstvo nadležno za poslove uprave, tj. opštinske, odnosno gradske uprave koje poslove vođenja biračkog spiska obavljaju kao poveren posao) u slučaju da birački spisak ustupe političkim strankama bili u prekršaju, a lica koja u organu vlasti takvo što učine mogla bi i krivično odgovarati. Naime, obrada ličnih podatka iz biračkog spiska (u konkretnom slučaju davanje podataka građana na uvid i korišćenje političkim strankama), mimo pravila propisanih odredbama Zakona o jedinstvenom biračkom spisku, od strane organa vlasti nadležnih za vođenje biračkog spiska predstavlja obradu podataka koja je suprotna odredbi člana 13. Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, a što predstavlja prekršaj u smislu odredbi člana 57. stav 1. tačka 2. Zakona o zaštiti podataka o ličnosti. Pored toga, neovlašćeno saopštavanje drugom ili upotreba u svrhu za koju nisu namenjeni podataka o ličnosti, koji se prikupljaju, obrađuju i koriste na osnovu zakona, od strane službenog lica u vršenju službe, predstavlja krivično delo propisano odredbama člana 146. stav 3. u vezi stava 1. Krivičnog zakonika („Službeni glasnik Republike Srbije", br. 85/2005, 88/2005 – ispr.., 107/2005 - ispr., 72/2009 i 111/2009).

Zbirni mesečni

statistički podaci

na dan 30.11.2024.
U PROCEDURI: 16.897
OBRAĐENO: 167.498

Opširnije...